dimecres, 20 de febrer de 2013

Quan i com ensenyem les llengües?

Quan i com ensenyem les llengües?:


Aprendre llengües pot ser tan fàcil com menjar galetes...?

Hi ha estudis que demostren que els infants bilingües assoleixen millors resultats que els monolingües, ja que desenvolupen mecanismes d'inhibició (un dels components de l'atenció) i/o també són capaços de resoldre problemes matemàtics amb més facilitat. Segons Rosenblum, Pinker (1983) i Fabbro (2001), el bilingüisme infantil proporciona avantatges, així com una consciència més avançada de le relacions entre els mots i els objectes, o dels possibles possibles avantatges del fet que les representacions de les dues llengües comparteixin les mateixes àrees del cervell. Dit això, els alumnes de les escoles catalanes tenen molt de guanyat, oi?


Hi ha l'opinió d'aquelles persones que pensen que en edats primerenques només cal ensenyar l'idioma natiu, ja que no cal "bombardejar" ni tampoc colapsar els infants. Estic d'acord en una part, i de fet molts teòrics ens presenten estudis, el més important no és quan ensenyem una llengua als infants, sinó com l'ensenyem. És evident que no cal saturar als infants, ja que en poden sortir perjudicats.

D'altra banda, hi ha l'opinió d'aquelles persones que pensen que l'aprenentage de les llengües cal iniciar-lo el més aviat possible.
Exemple: si el meu idioma natiu és el català i castellà i la meva parella a més d'aquest bilingüisme sap anglès, per què no aprofitar aquesta varietat lingüística i ensenyar-ho als nostres fills? Segons Carme Muñoz, departament de Filologia Anglesa i Alemanya de la UB, els infants que aprenen llengües en edats primerenques tenen més facilitat per aprendre-les més endavant. Això, però, no cal dir que cal combinar-ho amb una bona educació escolar, cal acomodar els programes d'ensenyament en llengua estrangera. No hi ha cap mena de dubte que, l'aprenentatge de les llengües és un aspecte positiu que ens ajuda a incrementar la nostra consciència lingüística, la diversitat lingüística i cultural, a més de tenir una actitud més oberta envers aquestes diferències.

Però, quantes llengües podem aprendre? La pregunta no és quantes, sinó com les aprenem. Si el "com" està ben construit, qualsevol infant pot aprendre tantes llengües com vulgui. Sense cap mena de dubte, la capacitat d'aprendre llengües és major com més llengües es parlen...! Què en penseu?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada